NAMDALSEID
November ble tidenes største netthandelsmåned i Norge. I de kommende ukene skal flere millioner pakker sendes landet rundt. Ved Prix Namdalseid gjør de sitt beste for at julegaver og «Black week»-kjøp skal komme fram.
Ifølge Virke vil netthandelen komme opp i 21,2 milliarder kroner samlet for november og desember. Det blir stadig mer å gjøre for butikker som har pakkeutlevering og post i butikk. Tjenesten er viktig for kundene og gjør det enkelt og praktisk å sende og hente pakker.
– Nå er det høysesong for pakker, og vi må sørge for å bemanne både butikk og post, slik at kundene både får pakkene sine og handlet til jul, sier butikksjef Ellin Setter ved Prix Namdalseid.
Over 700 Coop-butikker har post i butikk og pakkeutlevering, og mange butikker deler ut over 100 000 pakker årlig. På grunn av det økende pakkevolumet må mange butikker oppgradere «postkontoret» i butikken. Både Posten og Post Nord tilbyr nye og større reoler, hyller og skap for å ta hånd om alle pakkene. På tross av dette står det store grinder med pakker ute i butikkarealet rundt omkring i dagligvarebutikkene.
– Den beste håndsrekningen som kundene kan gi oss før jul er å hente pakkene med en gang meldingen kommer. Basert på netthandelsveksten, kommer det inn et stort antall pakker hver dag. Det sier seg selv at det ikke skal mye til før det hoper seg litt opp. Da blir det enda mer jobb med å sortere og håndtere de store volumene, så vi oppfordrer kundene våre til å hente pakkene sine så fort de får hentemelding, sier Bjørn Vik-Mo, viseadministrerende direktør i Coop Midt-Norge.
Mange skal også sende pakker til familie og venner. Da er det viktig å huske hvilke frister som gjelder.
– Hvis du skal være sikker på å få frem pakken før jul, bør den sendes innen 16. desember. Skal den sendes utenlands, haster det enda litt mer, sier Vik-Mo.