Forberedelse til vinter og glatte veger, strøsanden i lagerbygget

Det går unna med lossingen av 1.600 tonn grus, lasting på lastebilene gikk kontinuerlig, travelt å være hjullastersjåfør

TØTDAL

Vinteren er i anmarsj, eller den har nok allerede gitt seg til kjenne. Tidlig mørkt på ettermiddagen, snøføre på vegene, litt ekkel overgang fra tørre veger. Men det er mange som er i sving med brøyting og strøing når det er behov for å sikre oss trafikanter god framkommelighet.

Da er det kjekt med mange flinke sjåfører på brøytebiler/traktorer for ofte må det strøs med både saltblanda sand samtidig med brøyting. Da er det viktig at entreprenørene har stort lager med strøsand og tirsdag var det en «sandbåt», Nidarø, inne i Tøtdal. Det ble losset strøsand ved Skulberget og det var tre lastebiler som gikk i skytteltrafikk med å kjøre sanden til lagerplassen like utenfor Tøtdal.

– Båten var den samme som har vært her inne tidligere og strøsand er hentet fra Teplingan ved Foldereid. Det var en båtlass på rundt 1.600 tonn som ble transportert til lageret i Tøtdal. Her blir grusen blandet med salt og kjørt inn i lagerbygget, sier entreprenør Nils Kaldahl.

Det var stor aktivitet på lagerplassen.

Ved lagerplassen var det to hjullastere som tok imot lassene der den ene kjørte sand for lagring i lagerbygget og den andre ordnet plass for nye lass. Det er mange kilometer med veg som skal både brøytes og strøs i løpet av vinteren. Hvor mye arbeid det blir er alt etter hva slags humør værgudene er i utover vinteren.

– Det er Svevia som er vår oppdragsgiver og det er roder både i Sør- og Nord Flatanger. Firmaet vårt har to lastebiler, to traktorer og en hjullaster som går fast på vintervegene. Det er brøyting og strøing både på kommunale veger og fylkesveger. I Flatanger er det entreprenør Sivertsen som kjører. At vi henter strøsand utenfra er fordi det har vært veldig travelt slik at vi ikke har hatt tid til å knuse stein til egen strøsand, slik er det noen ganger, sier Nils.

Sandbåten «Nidarø» har vært i Tøtdal tidligere, med langt transportband fikk de grusen godt innpå land. (Foto/tipser: Olav Johan Mork).

 

Dette var i starten på lossingen, jevn strøm med grus fra båten! (Foto/tipser: Olav Johan Mork).

 

Blandet med salt blir strøsanden lagret i et stort bygg.

 

 

 

Tegn frivillig abonnement!

Setter du pris på Lokalavisa Fjordtilfjord? Har du lyst til å støtte oss med et lite månedlig beløp?

 

Velg månedlig beløp
Betalingsdetaljer
 
 
 
 
 
Total  

 

Annonse
.
.

FLERE NYHETER

Annonse



Annonse