
NAMDALSEID
Både Coop Marked Sjøåsen og Prix Namdalseid var blant vekstvinnerne i fjor og satte nye omsetningsrekorder. Begge butikker bidro til at Coop Midt-Norge fikk et sterkt årsresultat for 2024.
Etter utbetaling av 342 millioner i utbytte til eierne (medlemmene) satt selskapet igjen med et årsresultat før skatt på 589 millioner kroner. Mer effektiv drift, stabile eiendomsinntekter og et godt år i finansmarkedet ga Coop Midt-Norge et rekordsterkt årsresultat før skatt på 589 millioner kroner i 2024.
Det lokalt eide samvirkelaget passerte for første gang 9 milliarder kroner i omsetning, etter en vekst på 366 millioner kroner mot året før.
Omsetningsrekorder
Både Coop Marked Sjøåsen og Prix Namdalseid satte sterke omsetningsrekorder i fjor. På Sjøåsen økte omsetningen med 16,8 prosent til 5,3 millioner kroner, mens Prix Namdalseid, som økte med 5,1 prosent til 24,8 millioner kroner.

– Det har vært en fantastisk utvikling både hos Coop Marked Sjøåsen og Prix Namdalseid, og jeg vil berømme alle ansatte for innsatsen og bidraget til at vi fikk et godt år. Den tøffe priskrigen i dagligvaremarkedet ga en lavere bruttomargin for lavprisbutikkene våre, men vi har jobbet godt med å effektivisere driften og redusere matsvinnet, sier Torbjørn Skei, administrerende direktør i Coop Midt-Norge.
Milliardutbytte til eierne
Den gode veksten ga et rekordstort kjøpeutbytte på 342 millioner kroner for 2024 til medlemmene, som også er eiere av samvirkelaget. I løpet av de 10 siste årene har Coop Midt-Norge utbetalt 2,3 milliarder kroner.
– Vi er stolte over å være annerledesaktøren i dagligvarebransjen, der utbyttet deles med alle våre 285.000 eiere i Trøndelag og på Helgeland. Formålet vårt er å skape medlemsnytte, og det høye kjøpeutbyttenivået på 3 prosent blir videreført også i 2025, sier Skei.
Medlemsveksten fortsatte gjennom fjoråret, med nesten 10.000 nye medlemmer.

Satser på videre vekst
Til tross for en markedsandel på cirka 45 prosent innenfor dagligvarer og 50 prosent for byggevarer i gjør-det-selv markedet, er ambisjonen å vokse videre.
– Vi har aldri hatt flere nyetableringer på gang, og det kommer mange nye butikker de nærmeste årene, spesielt innenfor Extra-konseptet. Vi ser at medlemmene våre ønsker seg denne kombinasjonen av lave priser og stort utvalg. Vi har finansielle muskler til både å vokse videre, være aktive i priskonkurransen og gi medlemmene våre et godt kjøpeutbytte, sier Skei.
Samvirkelaget med hovedkontor på Lade i Trondheim har en egenkapital på 5,7 milliarder kroner, som ble kraftig styrket med 473 millioner kroner i fjor.