NAMDALSEID
Pressemelding fra Coop Midt-Norge SA ved Viseadministrerende direktør Bjørn Vik-Mo:
Det var god stemning på spiserommet hos Coop Marked-butikken i Namdalseid da de sist fredag fikk beskjed om at de fra mai av skal bli Prix-butikk.
-Dette er noe som kundene våre virkelig har ønsket seg, og det ble god stemning når driftssjefen kom innom på fredag og ga oss nyheten. Vi har visst at ledelsen har hatt dette opp til vurdering en stund. Nå er det bare å brette opp ermene, det er mye jobb som skal gjøres før vi nyåpner i midten av mai, sier butikksjef Ellin Setter.
Millioninvestering
For det er ikke bare nye skilt som skal på plass før Setter kan ikle seg den gule Prix-uniformen. Det skal investeres ca. 1,6 million kroner i oppgraderinger.
-Vi gjør en god del innvendige oppgraderinger i butikken, det investeres blant annet i nytt frukttorg, nye kjøledisker, brødinnredning og elektroniske etiketter. Og selvsagt skal alle profilelementene endres fra Marked til Prix, sier butikksjefen.
Lavere priser, lengre åpningstid
For kundene betyr Prix-omleggingen lavere priser.
-Vi kommer fortsatt til å være den gode nærbutikken som skal betjene lokalbefolkningen tidlig i uka, og hyttefolket når det lir mot helg. Prisene blir litt lavere, og vareutvalget kan også komme til å øke litt, sier Ellin Setter.
Fra mai av kommer også butikken til å utvide åpningstiden med 18 timer i uka.
-Prix-kjeden har andre krav til åpningstid, så fra mai av kommer vi til å holde åpent 8-21 fra mandag til fredag, og 8-20 på lørdag. Dette innebærer tre timer lengre åpningstid hver eneste dag fra mandag til lørdag. Jeg tror dette vil bli veldig godt mottatt av både fastboende og tilreisende, sier Setter.
Håper på økt omsetning
Butikksjefen sier at lokalbefolkningen er flinke til å bruke nærbutikken sin, men tror likevel at det kan bli omsetningsvekst med Prix.
-Fjoråret ble et spesielt år preget av økt dagligvarehandel grunnet Corona, vi fikk 9,9% omsetningsvekst og endte opp med 20,9 millioner kroner i omsetning. Med en Prix på Eidet tror jeg det skal være mulig å øke omsetningen med ytterligere 15%, såpass ambisiøse må vi være. Med en oppgradert butikk, litt lavere priser og økt åpningstid ser jeg ingen grunn til at folk skal handle andre steder, smiler Setter.