Trøndelag fylkeskommune startet innkreving av bompenger 22. juni 2020 på Fv17 og Fv720. Nå, ett år etter, viser tall at det er mindre trafikk enn det var kalkulert med og 15. juni vedtok Fylkestinget i Trøndelag at også elbilister må belage seg på å betale bompenger fra oktober 2021.
El-biler må betale
50 prosent bomtakst på bygda og 20 prosent i byen blir virkeligheten i Trøndelag fra høsten.
Nesten alle partigruppene i fylkestinget ønsker på noe vis å kreve bompenger fra elbilister, unntakene er MDG og Frp. Frp ønsker ikke å kreve bompenger i det hele tatt. De sprikende punktene for resten av fylkespolitikerne er hvor høye satsene skal være, når de skal innføres og om de samme takstene skal gjelde for alle bomveiprosjekter i Trøndelag.
SV, Rødt og en uavhengig sosialist stemte sammen med Høyre, Venstre og Pensjonistpartiet for 20 prosent bomtakst for elbiler i hele Trøndelag. Ap, Sp og KrF sto på sitt og fikk flertall for ulike takster i Trondheimsområdet og resten av Trøndelag. Men dette fikk de altså ikke samarbeidspartnerne i SV med på.
Trondheim kommune holder mer igjen i Miljøpakken og på E6 mellom Stjørdal og Trondheim. Til slutt ble kommunen og fylkeskommunen enige om 20 prosent bomtakst for elbiler i dette området og skal trappes opp til 40 prosent i 2023. Når nye E6 mellom Stjørdal og Trondheim er ferdig i 2025, blir det der 50 prosent bomtakst for elbiler.
I resten av Trøndelag – på Fv17/720 mellom Steinkjer, Malm og Namsos, på Fv714 fra Orkdal til Hitra og Frøya, og andre prosjekter – blir det 50 prosent bomtakst allerede fra oktober i år.