Nå farges butikkene rosa

Gustav Wiggen og de andre ved Prix Namdalseid kler butikken i rosa i oktober (Foto: Coop)

NAMDALSEID

 I oktober farges Coop Prix Namdalseid rosa i solidaritet med brystkreftrammede. Butikksjef Ellin Setter håper at årets aksjon vil gi rekordbeløp til Kreftforeningen.

 

Coop er hovedpartner til Kreftforeningen og donerte rekordhøye 12,7 millioner kroner under fjorårets Rosa sløyfe-aksjon.

– I år som i fjor kan også kunder velge å støtte saken med et valgfritt beløp i både de betjente og selvbetjente kassene. Årets designsløyfe er laget av Fam Irvoll, og salget av donasjonsvarene går uavkortet til Rosa sløyfe-aksjonen. Vi gleder oss til å farge butikken rosa, og synes det er fantastisk at vi og våre kunder kan bidra til brystkreftsaken, sier Ellin Setter.

Lanserer rosa gjenbruksnett

 I forbindelse med Rosa sløyfe-aksjonen lanseres det også et rosa gjenbruksnett som er produsert i et begrenset antall. Også dette er designet av Fam Irvoll.

– Vi forventer at disse nettene rives ut av hyllene, både fordi de er fine i seg selv, men ikke minst fordi deler av salget går til en viktig sak som dessverre berører altfor mange av oss, sier Ellin .

Gjenbruksnettet koster ti kroner, og fem kroner per solgte nett doneres til årets aksjon. Siden 1. august har Coop Midt-Norge økt salget av gjenbruksnett med hele 450 prosent mot samme periode i fjor.

– Medlemmene, som eier oss, har virkelig fått øynene opp for gjenbruksnett den siste tiden, og derfor er det ekstra kult at vi nå har lansert en rosa versjon. De siste to månedene har vi sett en eksplosjon i salget av gjenbruksnett, og vi tror at det rosa nettet vil bidra til at denne trenden fortsetter i oktober, sier Ellin.

Gir penger for hvert salg

Tradisjonen tro donerer Coop-butikkene i tillegg én prosent av alt salg av fersk frukt, bær og grønnsaker i oktober til Rosa sløyfe-aksjonen. Nesten halvparten av fjorårets donasjon kom fra kunder som handlet frukt og grønnsaker.

– Sunt kosthold er et av de viktigste tiltakene for å forebygge kreft. Samtidig vet vi at frukt og grønnsaker er viktig for kundene våre, og nå har alle en ekstra god grunn til å handle frukt og grønt. Det at vi donerer penger til livsviktig forskning, samtidig som vi legger til rette for sunne hverdagsvaner, er bra for både kundene og kreftsaken, sier Bjørn Vik-Mo, viseadministrerende direktør i Coop Midt-Norge.

I tillegg vil butikkene donere kr 2,50 til aksjonen for hvert solgte hygieneprodukt som er merket med rosa sløyfe.

 

 

 

Tegn frivillig abonnement!

Setter du pris på Lokalavisa Fjordtilfjord? Har du lyst til å støtte oss med et lite månedlig beløp?

 

Velg månedlig beløp
Betalingsdetaljer
 
 
 
 
 
Total  

 

Annonse
.
.

FLERE NYHETER

Annonse



Annonse