NAMDALSEID
Leserinnlegg fra Bjørn Myrvold, Bangsund
Vi har ervervet en hytte i Namdalseid kommune mot grensen til Flatanger. Syntes selv vi hadde gjort et godt kjøp. Vi ble orientert om at det var dårlig dekning på telefonen. Naboer kunne fortelle at senderen på Hemna-fjellet var blåst ned siste vinter, og det ble midlertidig satt opp en mindre og svakere sender.
Dette var årsaken til at det nesten var umulig å få kontakt med omverdenen. I disse flom-, ras- og regntider er det viktig å ha kontakt med lokale myndigheter hvis noe drastisk kan skje.
Telenor hevder de er landets beste og største leverandør av tele-tjenester. De er en av Norges største økonomiske aktører, ikke bare her, men også i verden for øvrig, sier reklamen som stadig strømmer fra de fleste betal-kanaler.
Dette gjentas til kjedsommelighet. Hvis en usannhet gjentas nok mange ganger blir den til slutt en sannhet. Abonnentene i små grissgrente strøk må smøre seg med tålmodighet.
Riktig nok er det mange høye fjell og dype daler ut mot kysten, men ikke verre enn at det skulle være mulig å opprettholde dagens krav til tilgjengelighet på telefonen. Når feil oppstår, må prioriteten til kundene komme først. Dette gjelder også når strømmen går av naturlige årsaker.
Etter hvert som linjene til fasttelefonen rigges ned blir vi stadig mer sårbare for naturens utfordringer. Innen Namdalseid kommune er det flere plasser det er umulig å få dekning på telefonen. Beboere og hytteeiere får ikke den service som de gjennom reklamen og media er lovet.
Det lønner seg å klage – heter det.
Hittil har mange klaget uten at noe has skjedd.
Nå er valget og valgkampen over. Det er på tide at det i hverdagen tas tak i slike «bagateller» som gjør det problematisk å bo i utkanten av landet, der det produseres mat og ressurser.