NAMDALSEID
Undervisningen «Korps i Skolen» dekker en rekke læringsmål i musikkundervisningen for 4.trinn. Her jobbes det med rytme, gehørspill, improvisasjon, imitasjon, sang, noteverdier og noter. Prosjektet er utviklet og drevet av kulturskolen, og skolene avgjør selv om de ønsker å være med på dette prosjektet. Namdalseid skole ønsket å være med på dette, til glede for elevene i 4.klasse.
To lærere fra Namsos kulturskole har vært sammen med elevene i 4. klassen i seks uker, en dag per uke, og hatt musikkundervisning på korpsinstrumenter. Her har elevene fått prøvd/lært å spille sine første toner på fløyte, klarinett, kornett og baryton.
– Har det vært artig å spille korpsinstrumenter?
– Det har vært artig, veldig artig, å få være med og lære å spille på et blåseinstrument, var et enstemmig svar fra elevene.
– Er det noen som kan tenke seg å fortsette med blåseinstrumenter og senere begynne i korps?
Etter litt betenkingstid; – Kanskje, det var jo ganske så artig!
Jo da, kanskje er jo et ålreit svar når man ikke er sikker. Så, kanskje er det håp for noen sterkt etterlengtede blåsere på Eide.
Konsert
Etter endte seks uker ble prosjektet avsluttet med konsert i skolens amfi tidlig på fredag. Her presenterte hver av elevene sine instrumenter for elevene i 1.-5. klasse.
– Elevene i fjerde klasse har hatt undervisning i rytmer, notelære og lært å spille et blåseinstrument. Etter bare seks uker så er dette skikkelig godt gjort, for de har ikke hatt med instrumentene heim for å øve. Vi presenterer her to låter for dere og det er en med improvisasjon, de er noen tøffinger disse blåserne, smiler lærer Anne Kathrine Nyland.
Med fengende rytmer fra playback-musikk spilte blåserne de tonene de hadde lært på kort tid. Det var ikke bare samspill, men her fikk også hver elev prøve seg på improvisasjon. Man blir imponert av prestasjonene, nå er det bare å fortsette i samme dur.
Konserten fenget både lærere og elever fra de andre klassene, også rektor var imponert.
– Dette var bra, imponert over hva de har fått til på så kort tid, sier rektor Arne Bratberg.