NAMDALSEID
Landbruksspillet er et pedagogisk opplegg for avgangsklassene i grunnskolen, og det handler om en gårdbrukerfamilies arbeid på gården. Elevene får her mulighet til å drive en gård som om den var deres egen. De skal i spillet være bønder som må ta de riktige beslutninger som er nødvendige for å drive en gård. Det er et gruppearbeid som utfordrer mange ferdigheter og berører mange skolefag.
I mange år har Namdalseid Bondelag gjennomført Landbruksspillet med 10. klassen i skolen. Mandag fikk elevene besøk av medlemmer fra styret i Bondelaget, og elevene måtte ta beslutning om hvilke driftsform de skulle velge.
– Her er elevene delt inn i grupper og de har kjøpt seg gård og alle gruppene har valgt konvensjonell drift med melkeproduksjon. Det er den mest vanlige driftsformen i Namdalseid. Vi skal også huske at landbruket er den største arbeidsplassen i kommunen med 20% sysselsetting, sier Stefan Skulstad.
Mye jobbing
Gjennom en dag med Landbruksspillet får elevene lære mye om økonomi og regnskap, de må kjøpe en gård som skal lånefinansieres, det må investeres i maskiner og det skal holdes oversikt og orden i regnskapsføringen.
– Kraftfor, gjødsel og såvarer skal også til, så de får et reelt inntrykk hvordan bonden driver. Forskjell på kostnader, inntekter, investeringer og avskrivinger er viktig å finne ut av. Landbruksspillet er jo en fin måte å gi elevene en teoretisk innføring i hva som er bondens hverdag, sier instruktør Anette Liseter.
Om det er noen av elevene som har planer om å bli bonde, var det litt delte meninger.
– Har et ønske om å bli kubonde når tiden er inne, sier Simen.
– Det høres spennende ut å være bonde. Kan jo hende, man vet aldri hva som skjer. Det er mye å tenke på som bonde og det blir mye tall man må forholde seg til, smiler Amalie.
Men at elevene i 10.klasse hadde en spennende og arbeidsom dag sammen med medlemmer fra Namdalseid Bondelag levner ingen tvil.
– Det er greit å se hvordan det fungerer på en gård. Skjønner at bøndene jobber med mye og det er kjekt å se hva de driver med. Skifter på jorda og hva som skal såes der og der til riktig tid, bøndene har mye å tenke på og følge med på. Mye regnskap er det også, var bondeelevene enige om.