«Pentaheks», setter den teoretiske geometrilære ut i praksis, flere fag forenes

Det ble «kosestund» og oppsummering i den ene kuppelen, f.v. lærer Tone Tverås Skevik, Johan Jonsson, Tuva Dahl Nilsen, Julie Hallås, Vegard Jermstad, Walid Sverkmo, Fredrik Bratberg, fra DKS Ingeborg Prøis Bodzioch, Anna Isabel H. Jensås og Runi Caroline Aune. Foran t.v. Hedda Tørring og Ailin Åsegg.

NAMDALSEID

Tirsdag fikk 9. klassen på Namdalseid skole være byggmestre. Ingeborg fra Den Kulturelle Skolesekken kom med en spennende last i bilen sin. Hun kalte det «Pentaheks». Elevene skulle sette sammen plaststenger til to store kupler av trekanter som ble femkanter og sekskanter, dette var geometrilære i praksis.

Teori til praksis

Navnet Pentaheks er satt sammen av ordene pentagon som betyr femkant, og heksagon som betyr sekskant.
Pentaheks bidrar til å sette matematikkens teoretiske geometrilære ut i praksis, og forener fagfeltene naturfag, arkitektur og geometri.

Ingeborg Prøis Bodzioch orienterte om framgangsmåten og delte inn i to grupper. Plaststenger med ulike farger og lengder skulle skrues sammen, to rammer skulle bygges opp til store kupler. Begge gruppene fikk bruksanvisning, jobben startet og elevene så ut til å ha forstått oppgaven.
– Her er det lurt å starte med nummer en og tenke framover i byggingen. Samarbeid er helt nødvendig, sier Ingeborg Prøis Bodzioch.

Puslespill

Elevene får gode råd underveis, og litt etter litt vokste byggverkene og man kunne se at det skulle bli kupler. Når «skjelettet» var ferdig var det å legge gulvmatter som i likhet med «veggene» var utformet som geometriske puslespill. Vel inne i kuplene spilte Ingeborg av ei fortelling om mannen som oppfant denne type kupler, Buckminster Fuller. Denne var på engelsk, enda et fag var med.

Produsent av Pentaheks er Nasjonalmuseet for kunst, arkiktektur og design og det arrangeres av Nord-Trøndelag fylkeskommune.
– Prosjektet er laget til ungdomsskoleelever og mandag var jeg på Statland og Lauvsnes. Onsdag fortsetter jeg her på Namdalseid med 10.klassen, sier en fornøyd Ingeborg Prøis Bodzioch.

– Vi har lært at trekanter er sterkere enn firkanter, og at samarbeid er absolutt nødvendig. Kule greier, sier Julie og Runi.

 

START: – Dette blir spennende, nå må vi samarbeide, sa Julie, Walid, Tuva, Vegard og Ailin.

 

DER JA: Ingeborg har tommel opp for Anna Isabel, Johan og Hedda.

 

SAMARBEID: Walid får gode råd fra Ingeborg.

 

TAR FORM: Nå begynner det å ligne på tegninga, en småklasse var innom.

 

FERDIG: Da var «skjellettet» på kuppelen ferdig, Ailin, Walid, Vegard, Julie og Tuva jubler.

 

 

VEGGER: og gulv på plass, tid for pause, Anna Isabel, Hedda, Fredrik, Johan og Runi.

 

Annonse
.
.

Støtt lokalavisa

Har du ikke tegnet frivillig abonnement på Lokalavisa #fjordtilfjord enda?

Velg månedlig beløp
Betalingsdetaljer
Setup fee 
Valgt abonnement  
Coupon discount (%s) 
VAT (0%) 
Total 

 

FLERE NYHETER

Annonse
.
.