Spennende bjørnecamp for 7. klassinger fra Namdalseid

NAMDALSEID/LIERNE

7. klassen på Namdalseid skole har vært på Bjørnecamp. Dette er et undervisningsopplegg som tilbys 7. årstrinn i Nord-Trøndelag. Opplegget ”Leve med rovdyr” er utarbeidet av Lierne Nasjonalparksenter, og det er spesielt bjørnen som er i fokus av de store rovdyrene.

Da elevene i 7. klasse var på besøk i landets mest bjørnetette område var sjansen for å se ferske sportegn stor! De lærte seg å identifisere sportegn etter rovdyr, og opplegget la også vekt på å formidle hvorfor det er helt trygt å ferdes i områder der det kan oppholde seg bjørn. Opplegget la også vekt på å at det å lære mer om dette dyret vil bidra til å gjøre det enda mer spennende å interessant å ta turen ut.

Elevene i 7.klasse overnattet i Lierne, og de var derfor så heldige og fikk med seg spenningen med å overnatte midt i bjørnens rike og alt det praktiske som hører med campinglivet. Bjørnecamp er et tilrettelagt friluftsområde på en gammel setervoll på Muru. Her er det gapahuk, bålplass, utkikkstårn og utedo. Elevene syntes det var en lærerik og moro tur.

I etterkant av turen har elevene jobbet med sjangeren reportasje i norskfaget. De har alle skrevet sin egen tekst fra da de var på bjørnecamp i Lierne. Læreren Marthe Andersen forteller at de har jobbet mye med tekstene sine, og at de avsluttet med en felles kåring av den beste reportasjen. Premien var å få sende inn til lokalavisa!

Her kan vi med glede presentere vinnerteksten som er skrevet av Alma Bulling:

ELEVER OVERNATTER I BJØRNEVERDEN

Vi i 7.klasse fra Namdalseid skole, har vært på en bjørnecamp i Lierne nasjonalpark.

Vi kjørte buss

Vi måtte kjørte buss til nasjonalparken i Lierne. Det var en busstur på to og en halv time. Det var en fin busstur, med en ny buss og en snill bussjåfør.

Nasjonalparksenteret

Etter to timer stoppet vi på nasjonalparksenteret i Lierne. Der lærte vi først om alle de fem rovdyrene, og deretter mer direkte om bjørnen. Vi lærte om kjennetegn til at bjørnen var i nærheten, og hvordan man skulle oppføre seg om man møtte en bjørn i skogen.

Camp ved skogen

Vi hadde en fin camp med en lavvo, et militærtelt, gapahuk, en utedo, og et utkikstårn. Når vi sto i utkikstårnet kunne vi se helt til Sverige! Noen av oss skulle sove i militærteltet, men etter at vi hadde lagt oss begynte det å regne. Og det regnet rett gjennom teltet, men lavvoen var vanntett.

Gikk tur i bjørnens rike

Skogen rundt leiren var en spennende skog. Vi gikk en ganske lang tur med mange stopper der vi lærte masse om skogen og bjørnen. Vi gikk ikke alene, vi hadde med oss en fra nasjonalpark-senteret, hun het Gunn Anita. Vi observerte hvor annerledes naturen var i Lierne på grunn av bjørnen.

Viltkamera

Nasjonalparksenteret hadde satt ut viltkamera, for å overvåke bjørnen. Vi sjekket et viltkamera ved campen, der vi fikk se hvor nærme bjørnen faktisk var. Men bjørnen hadde ikke vist seg på viltkamera når vi var der.

Eksamen i bjørn

Når det ble mørkt, skulle vi ta eksamen i bjørn. Da ble vi delt inn i grupper og måtte gå en reflekssti i skogen, med lommelykt. Vi syntes det var veldig gøy, men litt skummelt. Vi gjemte oss og skremte hverandre. Alle bestod.

Dro hjem

Når vi våknet neste morgen spiste vi frokost og pakket sammen sakene våre. Ingen av oss hadde lyst til å sette oss på bussen. Vi synes det var en så fin opplevelse, så alle burde få muligheten til å besøke Lierne nasjonalpark.

Om du møter en bjørn

Om man møter en bjørn, skal man gjøre følgene:

Først og fremst, nyt øyeblikket! Det er ikke mange som får se bjørn utenfor en dyrehage. Så må du bevege deg rolig. Ikke virk stresset. Rygg rolig tilbake mens du snakker «stille» til bjørnen. Prøv å holde øyekontakt med bjørnen. Om bjørnen reiser seg på bakbeina, er det ikke fordi den vil angripe. Den vil bare ha kontroll, og prøver å få overblikk.

Som regel vil nok bjørnen bare løpe med en gang han finner ut at du er der, men hvis du allikevel møter en bjørn, må du rygge sakte og vise at du ikke er en trussel.

Vi i #fjordtilfjord takker for bidraget og oppfordrer samtidig til at flere kan dele sine opplevelser med lokalavisa. Vi gjør for ordens skyld oppmerksom på at bjørnebildene i denne artikkelen er illustrasjonbilder.

Tegn frivillig abonnement!

Setter du pris på Lokalavisa Fjordtilfjord? Har du lyst til å støtte oss med et lite månedlig beløp?