Det er mye man kan samle på, ambulansesjåføren samler på motorsager

- Første start i år, smiler Sven-Erik, JoBu Junior 1953 modellen starta på tredje draget.

NAMDALSEID

Han har samlet på motorsager i fire år og han har ei imponerende samling. I overkant av sytti sager, gamle og nyere finnes i lageret til Sven-Erik Hansen.
– Det er tegn til liv i de fleste, smiler han lurt.

Historie
For å lette på tungt skogsarbeid var motoriserte sager høyt ønsket i skogsarbeid på midten av 1800-tallet. Den første dampdrevne motorsaga ble patentert i 1858 og i 1879 ble den første dampsagen, Ransome Steam Tree Feller fraktet ut i hogstfeltet. Dette var begynnelsen på motoriserte sager og de første brukbare kom som tomannssager i 1917. «Enmannsmotorsagene» kom i bruk like etter andre verdenskrig.

Til å begynne med var ikke innføringen av motorsag i norske skoger særlig populært. Skogsarbeiderne var skeptiske til kostbare og kompliserte motorredskaper så staten måtte gripe inn for å finne de beste sagene til skogsarbeid. I 1947 vedtok Stortinget et innkjøp av 1000 motorsager fra USA og Canada, men bare 200 ble solgt første året. Motorsagen fikk sitt gjennombrudd på 1950-tallet, det var mangel på arbeidskraft og krav om rasjonalisering tvang fram kostnadskutt.

JoBu Mekaniske Verksted AS i Drøbak ble stiftet i 1947 av trelasthandler Trygve Johnsen og børsemaker Gunnar Busk. De produserte motorsager og andre skogsmaskiner i perioden 1948–1979 og JoBu produserte over 340.000 motorsager i løpet av denne tiden.

Samler
Med så mange sager som har vært i bruk i skogene opp gjennom tiden, finnes det alltid ei sag som er satt bort i en krok. Ambulansesjåfør Sven-Erik Hansen har en forkjærlighet til gamle motorsager, alle merker, og gjennom fire år har han ei samling på 71 sager.
– Det startet med at jeg måtte ha noe å gjøre i ledige stunder på jobben. Jeg liker å fikle med gamle motorer og gamle sager er jo spennende. Liker mekanikken og jeg liker å få gamle motorsager til å starte igjen, mye herlig lyd i de gamle veteransagene. Det er tegn til liv i de fleste på lageret, kanskje to-tre som er litt sta enda, smiler Sven-Erik lurt.

Han viser stolt fram den ene saga etter den andre og det er mange klenodier i hyllene.
– En Stihl AV69 er en sjelden svenskprodusert sag fra 1967. Ellers er en JoBu Junior super fra Fjellbygda ei kjekk sag som starter lett. Arvtakeren etter Junior er en rød JoBu Tiger fra 1960. Ellers er en JoBu Viking fra 1957 et flott klenodium fra Setter, og her ei spesiell tysk sag Solo 70 som jeg kjøpte fra Gudbrandsdalen. Alle sager har sin historie, forteller motorsagentuiasten på Rosset.

Av nyere sager viser han fram flere typer Stihl sager.
– Her er to Stihlsager med både 60 og 75 cm lange sverd. Denne Stihl 880 med 60 cm sverd bruker jeg i sagbenk under materialsaging, stor motor og det fungerer godt. Denne type sag brukes også i konkurranser som Stihl Timbersport. Det har jeg ikke prøvd, men det ser veldig artig ut, sier Sven-Erik Hansen og gir en liten demonstrasjon.

Han oppfordrer alle som har ei gammel motorsag som «bare står der» om å ta kontakt,
– ikke kast saga, det kan være liv i den bare man gir rette behandlingen, smiler ambulansesjåføren.
Takk for en trivelig og spennende visning av «skogens gamle travere»!

 

Sven-Erik Hansen har ei imponerende samling gamle motorsager, Stihl er i flertall.

 

Han kan vise fram mange typer motorsager, her et lite knippe; Sven-Erik Hansen holder en JoBu Junior super 1953 modell, t.v. JoBu Tiger 1960, Partner B12 1967, JoBu Starlet cirka 1960, en blå sjelden tysker SOLO 70, en 1957 modell JoBu Viking og en ny Stihl 880.

 

Sven-Erik har taket på dette, Stihl 880 brukes i konkurranser som Stihl Timbersport.

 

Bildet er fra Wikipedia og viser soldater i jobb i Italia 1943 med ei tomannsmotorsag.

 

Annonse
.
.

Støtt lokalavisa

Har du ikke tegnet frivillig abonnement på Lokalavisa #fjordtilfjord enda?

Velg månedlig beløp
Betalingsdetaljer
Setup fee 
Valgt abonnement  
Coupon discount (%s) 
VAT (0%) 
Total 

 

FLERE NYHETER

Annonse
.
.