Torsdag 2. april åpnet nye Fv17 og 720 for trafikk, ikke alle får kortere veg til byen

Rita Kiil og Roar Holmvik bor nærmest nye Fv17, men de må nå kjøre 6 km ned til Malm før de er på ny Fv720 mot Steinkjer. Det blir lengre tur til byen

SPROVA&HOLMVIKA&STRØMNES

Torsdag åpnet det nye veganlegget Fv17-720 med Beitstadsundbrua. Et veganlegg det har tatt to og et halvt år å bygge. Nesten ferdig ble vegene åpnet 2.april.

Redusert kjøretid
Nyvegen går sørover fra Sprovakrysset, forbi Holmvika, til Strømnes, over Beistadsundet og til Østvik noe som er en streking på ni kilometer. Denne strekningen er seks km kortere enn den gamle fylkesvegen kan man lese.

Det er to tuneller på strekningen, Holmviktunellen som er 600 meter og Strømnestunellen som er 1000 meter. Beitstadsundbrua måler 580 meter.

Nå kan man lese i TA og andre media at denne vegen gir kortere reisetid, redusert kjørelengde og bedre trafikksikkerhet. I stedet for 30 minutter fra Malm til Steinkjer vil det nå ta 20 minutter, vegstrekningen Malm-Strømnes er 6 kilometer.

Som i en «blindtarm»
Men hva med de som bor i området Holmvika? Blir dette noe kortere veg da? Jeg spurte Roar Holmvik om hva han mener.

– Gamle Fv720 som går like nedenfor gården her er stengt med bom ved nyvegen. Vi har tillatelse til å krysse nyvegen med traktor, men ellers må vi kjøre ned til Malm og ut til Strømnes for å ta en tur til Steinkjer. Dette i stedet for å kjøre 1,5 kilometer gjennom tunellen. Runden ned til Malm og til vi er tilbake her ved gamlevegen som er stengt er på 13,5 kilometer. Vi havnet liksom i en «blindtarm» her, så nå blir turen fra Holmvika til Steinkjer 5 kilometer lengre enn tidligere om Hjellneset. Dersom vi skal en tur til Joker Sprova vil det bli 15,5 kilometer lengre, en veg. Dette gjelder jo naboene her også, så om nyvegen er så mye kortere både i tid og strekning for alle, er ikke så sikkert, sier Roar på telefon.

Roar sier at det er jo ei inn/avkjøring lengre oppe i nyvegen så dette er ikke bare å forstå.
– Vi håper at det finnes en politiker eller to som ser å få til noe fornuftig i dette tilfellet, det er jo helt tullete, sier de to i Holmvika. De kommer til å ta kontakt med Fylkeskommunen om saken.

Foreløpig ingen bompenger
Men uansett strekning, ny bru, bedre veg og kommentarer på FB så er nå nye Fv17-720 bygget og åpnet for trafikk. Beitstadsundbrua mangler riktignok både membran og asfalt så hastigheten over brua er redusert til 50 km inntil asfalt er lagt. Arbeidet med å ferdigstille brua vil starte i månedsskifte april/mai og da vil vegen bli stengt i cirka fire uker.
En høytidelig åpning av veganlegget blir senere på sommeren.

De to vegstrekningene har hatt en prislapp på 1,7 milliarder kroner, men ble bygget 200 millioner rimeligere.

Det blir ingen innkreving av bompenger før Beitstadsundbrua er ferdig asfaltert!

 

Her sees Beitstadsundbrua (580 meter) fra sørsiden, det var mye trafikk på torsdag.

 

Innkjøring fra gamle Fv17 fra Sprova.

 

Mot Holmviktunellen.

 

Holmvika der gamle Fv720 er stengt med bom.

 

Mot Strømnestunellen.

 

Strømneskrysset.

 

Beitstadsundbrua.

 

Her mot Østvikkrysset og gamle Fv17 og til Sør-Beitstad.

 

Her tilbake i Sprova og inn på «gamle» Fv17.

 

 

Annonse
.
.

Støtt lokalavisa

Har du ikke tegnet frivillig abonnement på Lokalavisa #fjordtilfjord enda?

Velg månedlig beløp
Betalingsdetaljer
Setup fee 
Valgt abonnement  
Coupon discount (%s) 
VAT (0%) 
Total 

 

FLERE NYHETER

Annonse
.
.

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*